Baix Penedès: La CUP exigeix un nou model de desenvolupament econòmic per la comarca

Davant el manifest dels alcaldes i alcaldesses del Baix Penedès, en el que es reclama un “Pla específic amb els recursos econòmics per a la recuperació socioeconòmica del Baix Penedès que prioritzi el foment de l’ocupació en tots els municipis”, les CUPs de la comarca exigeixen fer un pas més i posar les bases d’un nou model de desenvolupament econòmic per a la comarca.

La crisi socioeconòmica causada per la COVID-19, a banda de demostrar la incapacitat del sistema capitalista de respondre a les necessitats humanes generades per la pandèmia, també ha posat en xoc el capitalisme industrial globalitzat, que descentralitza sistemàticament la producció de materials i productes essencials a milions de quilòmetres, un model directament vinculat a infraestructures logístiques globals que fa tants anys que es promouen des de les institucions comarcals. Des de les CUPs es considera una irresponsabilitat seguir promovent aquest model, altament consumidor de recursos, clarament contaminant i totalment irracional en el context d’emergència climàtica que també vivim. Un exemple és la intenció política de continuar amb el Logis Penedès, un projecte anacrònic i que en cap cas respon ni respondrà a les necessitats del territori i la seva gent.

Per les CUPs aquest manifest, sorgit de la reclamació d’una major inversió a la comarca per part dels pressupostos de la Generalitat per l’any 2020, té una lògica de “Pla Marshall”, terme utilitzat per alguns polítics comarcals; una lògica que vol fer creure que els sempre negatius indicadors socioeconòmics del Baix Penedès son fruit d'un “desastre natural o una guerra”, obviant així la responsabilitat de polítics que fa dècades que gestionen les institucions de la comarca i que no han estat capaços de posar els mitjans per revertir aquesta situació, ni tan sols d’assegurar que els pressupostos de la Generalitat siguin els que la comarca necessita. Les CUPs consideren que no té cap sentit seguir esperant la gran solució única que reverteixi la situació actual i que ha arribat l’hora de posar les bases per un nou model de desenvolupament, que cregui en els recursos endògens de la comarca i hi aposti d’una manera clara. L’administració ha de posar les condicions, impulsant dispositius de promoció econòmica potents que tinguin per objectiu la diversificació de l’economia i l’impuls de projectes innovadors que aprofitin els grans potencials del nostre territori i la seva gent.

En aquest sentit, també es qüestiona la Taula del Baix Penedès, espai a través del qual es pretén vehicular aquestes demandes i la interlocució amb la Generalitat, un espai integrat tan sols per polítics. Per les CUP és imprescindible crear espais plurals i participats, que vagin més enllà de la pura representació institucional, integrant entitats i organitzacions civils i sindicals, com a mínim. Per això es proposa instem a la creació d’una taula per a la recuperació econòmica del Baix Penedès, fòrum que es proposa que agrupi tots els grups polítics amb representació al Consell Comarcal, alcaldesses, empreses, sindicats i entitats de diversos sectors econòmics i socials.

per tal de traçar un full de ruta per a la recuperació de l’activitat econòmica i l’ocupació a la comarca.

Per últim, es creu imprescindible que s’escoltin propostes alternatives que fa anys que s’estan treballant des de diferents organitzacions ciutadanes, com la Regió Agroalimentària del Penedès, una alternativa que des de les CUP pensem que sí que dona l’impuls cap a un model al servei dels reptes socials i ecològics del futur.

Es proposa la creació d’una taula per a la recuperació econòmica del Baix Penedès, un fòrum que agrupi tots els grups polítics amb representació al Consell Comarcal, alcaldesses, empreses, sindicats i entitats de diversos sectors econòmics i socials.

Es creu imprescindible que s’escoltin propostes alternatives al model enquistat que fa anys que s’estan treballant des de diferents organitzacions ciutadanes, bastats en la sostenibilitat, com la Regió Agroalimentària del Penedès, una alternativa amb capacitat per a fer d’impuls cap a un model al servei dels reptes socials i ecològics del futur.