Més de 350 persones es concentren a Igualada per reclamar un nou model de transició energètica respectuós amb el territori

Diverses marxes que havien sortit d’arreu de la comarca han confluït a la Plaça de l’Ajuntament de la capital de l’Anoia

Centenars de persones convocades per plataformes de defensa del territori, per Unió de Pagesos i per l’Esquerra Independentista de l’Anoia s’han mobilitzat per reclamar un model de transició energètica públic i sostenible, que aturi la massificació de projectes de parcs eòlics i de plaques fotovoltaiques que s’han autoritzat a la comarca.

Amb lemes com «Renovables sí però no així» o «el territori diu PROU!» desenes de persones han sortit a peu, en bicicleta o en tractor, des de pobles com Sant Martí de Tous, Jorba, Òdena o Copons fins a Igualada on han denunciat que a l’Anoia hi ha més de 900 ha de sòl agrícola en les que hi ha projectes per instal·lar-hi plaques fotovoltaiques, a banda de 120 aerogenerados de més de 200 metres d’alçada. Les entitats impulsores han alertat que l'energia verda i sostenible no pot servir d'excusa "per justificar una nova agressió mediambiental, paisatgística, cultural i veïnal" i han reclamat que s'escolti la veu dels tècnics i plataformes veïnals dels pobles afectats.

Les plataformes i col·lectius convocants han denunciat també que aquests projectes no responen a les necessitats del territori i que a darrera hi ha els interessos de grans empreses i fons d’inversió que només busquen seguir beneficiant-se de la producció d’energia. Els manifestants han reclamat la retirada del Decret 16/2919 i s’han vist pancartes que demanaven la dimissió del Conseller Damià Calvet.

La concentració ha acabat amb la lectura d’un manifest en que, a banda de la derogació del decret 16/2019, ha demanat la paralització dels projectes engegats, un posicionament clar dels Ajuntaments i del Consell Comarcal, l’impuls d’un model energètic públic i planificat, i un canvi en el model d’implantació d’energies renovables «en el que no hi tinguin cabuda ni la massificació ni l’especulació».

La CUP i la resta de col·lectius de l'esquerra independentista que han donat suport a la mobilització han reclamat un model de transició energètica públic, planificat i consensuat amb el territori.