No a l'ampliació de la zona blava de Calafell

El principal repte no és augmentar els aparcaments de pagament, sinó aconseguir que els que ja hi ha s’utilitzin molt més

Fa unes setmanes es va fer públic un estudi que havia encarregat el govern per reestructurar la zona blava al municipi . Les principals propostes que conté són una ampliació molt significativa dels aparcaments de pagament i canvis en els preus, els horaris i els límits de temps d’estacionament. Després d’analitzar amb deteniment la proposta completa i les dades en què es basa, des de la CUP ens hi oposem frontalment.

La proposta del govern planteja multiplicar gairebé per tres el nombre d’aparcaments de pagament durant l’estiu: tot Segur de Calafell  entre la platja i la via del tren i els pàrquings del Mercat i del Blanquet, en ambdós casos, amb preus més reduïts o gratuïtats per als residents. Argumenten que hi ha saturació i això afecta el turisme i els residents. El cert, però, és que els problemes es concentren en dies o períodes molt concrets de l’estiu i en alguna altra època punta de l’any, com ara Setmana Santa

De fet, l’estudi mateix demostra que la Zona Blava no està saturada. A Segur Platja l’ocupació en ple mes d’agost no arriba al 25%. És a dir, que per cada 4 aparcaments només n’hi ha un d’ocupat. A Calafell Platja aquesta xifra és d’un 50%. Així doncs, el problema no és la manca d’aparcaments en general, sinó dels gratuïts. Qui no aparca a la zona blava és perquè prefereix estalviar-se aquests diners, i ho seguirà fent encara que s’ampliï.

A Segur Platja es planteja crear una “zona taronja” amb preus més econòmics i que permeti estades més perllongades (de dies sencers, setmanes...). La mesura ens sembla interessant, però des de la CUP defensem que s’apliqui només a la zona blava que actualment ja hi ha delimitada, sense ampliar-la ni en extensió ni en període de vigència (mesos d’estiu).

A Calafell Platja, el govern proposa reduir el preu dels no residents a 1€/hora, reduir el temps d’estada a 2 hores (actualment són 3) i ampliar l’horari d’estiu de 9 a 14 i de 17 a 22. L’argument del canvi d’horari és fer-lo coincidir amb el comercial.

La nostra proposta és establir-lo de 10 a 14 i de 18 a 22, unes franges horàries que s’adapten molt més als horaris reals del comerç i la restauració de la zona, i el manteniment de les tarifes  i el temps de validació, en tractar-se de una zona no saturada.

Finalment, a Segur Centre es planteja també reduir el preu dels no residents, ampliar l’horari de matí durant tot l’any de 9 a 15 i eliminar el pagament a les tardes. El canvi de tarifes i l’eliminació de les tardes són  mesures correctes, atès que l’ocupació d’aquesta zona blava també és molt baixa. L’ampliació horària, però,  és totalment innecessària i per tant prposem un horarai de 10 a 14 hores.

El principal repte per aquestes zones, especialment a Segur Platja, no és augmentar els aparcaments de pagament, sinó aconseguir que els que ja hi ha s’utilitzin molt més per tal de reduir la pressió a la resta de carrers. La nostra proposta és mantenir l’actual nombre de places de pagament.

Des del punt de vista de la CUP de Calafell, l’únic que s’aconseguirà convertint tots els espais proposats  en zones de pagament és transferir una bona part d’aquesta pressió de vehicles a altres zones del municipi. En el cas de Segur, a l’altra banda de la via del tren, i especialment en aquelles zones més properes a les vies que connecten amb el front marítim. En el cas de Calafell Platja, a les zones residencials més properes, augmentant encara més el problema i l’afectació als veïns.